Kłopoty z CEPiK 2.0: start z problemami

Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło od poniedziałku Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców – system CEPiK oznaczony numerem 2.0. Do redakcji Transport Managera docierają informacje, że przewoźnicy drogowi mają kłopoty z rejestrowaniem swoich pojazdów. Tymczasem MC informuje na swojej stronie internetowej, że problemy pojawiają się punktowo.

Jak informują Fakty RMF FM, po uruchomieniu systemu CEPiK 2.0, w wielu wydziałach komunikacji nie można wprowadzać danych aut do systemu, weryfikować ich czy choćby wydawać wtórników dokumentów. O tego typu problemach informuje TVN 24 z Rudy Śląskiej, Raciborza, Częstochowy i Koszalina. Rzecznik MC, Karol Manys przekonuje, że jest coraz lepiej i zgłaszanych jest coraz mniej kłopotów. Równocześnie jednak podkreśla, że w samym systemie CEPiK nie wykryto ani jednego błędu krytycznego, który uniemożliwiałby wykonywanie operacji. Stąd pewne zdziwienie, że w części wydziałów komunikacyjnych pojawiły się kłopoty…

Rzecznik resortu cyfryzacji zaznaczył w rozmowie z naszym reporterem RMF FM, że nigdzie interesanci nie powinni być odsyłani z kwitkiem, bo opisana jest procedura awaryjna.

I właśnie przez nią w wydziałach komunikacji rosną teraz stosy dokumentów do wprowadzenia do systemu „później”…

Wraz ze startem nowego CEPiK-u, oznaczonego numerem 2.0,  kierowców czeka wiele zmian. Jedną z najważniejszych z nich jest zmiana sposobu płatności za badanie techniczne dopuszczające pojazd do ruchu. Od poniedziałku za test trzeba zapłacić przed, a nie po jego przeprowadzeniu. Ma to ukrócić tzw. turystykę badań technicznych, w ramach której kierowcy nie uzyskawszy pozytywnego wyniku badania technicznego, przenosili się do innej stacji badań technicznych.

W nowych rozwiązaniach doprecyzowano i zwiększono zakres danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Będą tu trafiać informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciu przez organ egzekucyjny czy o zabezpieczeniu majątkowym. Takie informacje są szczególnie istotne dla potencjalnych nabywców pojazdów używanych.

Nowelizowane przepisy zakładają też, że obok zakładów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie zobowiązany do przekazywania do CEPiK informacji o szkodach istotnych, do jakich doszło w aucie podczas wypadku – w przypadku pojazdów nieubezpieczonych.

W nowych regulacjach przewidziano również możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną (SG) dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie auta. W rezultacie SG będzie przekazywać do CEPiK informacje o zatrzymanych dowodach rejestracyjnych oraz pozwoleniach czasowych.

Źródło: informacja własna