W Wielkopolsce walka z przeładowaniami

Dwa wszczęte postępowania administracyjne wobec przewoźników w sprawie nałożenia kar za naruszenia, za które grozi kara pieniężna do 15 tys. zł oraz pięć wystawionych mandatów karnych kierowcom na łączną kwotę 2 350 zł – to efekt kontroli wagowej pojazdów, które przeprowadzili jednego dnia wielkopolscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Inspektorzy z leszczyńskiego oddziału WITD w Poznaniu, udając się na punkt kontrolny, zauważyli na odcinku drogi krajowej nr 32 pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który wyglądał na znacznie przeładowany. Został on zatrzymany, a następnie sprowadzony na najbliższy punkt wagowy. Przypuszczenia inspektorów okazały się w pełni uzasadnione – kontrola wykazała bowiem przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej o 1,9 t. Kierowca otrzymał mandat karny w wysokości 500 zł i został zobligowany do przeładowania pojazdu.

W tym samym dniu inspektorzy skontrolowali jeszcze cztery samochody dostawcze typu bus. W każdym z nich stwierdzili znaczne przeładowania. Za umieszczanie ładunku powodującego przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, kierowców ukarano mandatami na łączną kwotę 1 850 zł i wydano im zakaz dalszej jazdy do czasu usunięcia naruszenia.

Jednak prawdziwym rekordzistą okazał się tego dnia pojazd ciężarowy należący do polskiego przewoźnika – tzw. gruszka służąca do przewozu betonu. Rzeczywista masa całkowita tego pojazdu wyniosła prawie 43,6 t, co stanowi przekroczenie o 11,6 t. Dopuszczalna masa całkowita normatywnego pojazdu wynosi bowiem 32 t.

Następnie zatrzymano do kontroli zespół pojazdów, którym wykonywano transport artykułów spożywczych na trasie Jankowice – Grodzisk Wlkp. Ustalono, że nacisk pojedynczej osi napędowej wynosił 13,2 t i został przekroczony o 3,2 t na tym typie drogi.

W związku z tak znacznymi przeładowaniami wobec właścicieli obydwu pojazdów inspektorzy wszczęli postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kar za naruszenia, za które grozi kara pieniężna do 15 tys. zł. Oprócz tego kierowcom zakazano dalszej jazdy do czasu doprowadzenia pojazdów do normatywności, czyli rozładowania nadmiaru przewożonego towaru.

Źródło: GITD